EEN BLOG VOL MET HANDIGE TIPS EN VELE IDEEËN OVER HANDWERKEN EN KNUTSELEN!!! .

TIMELESS TREASURES.....SIMPLE PLEASURES



~Marmeren

 
Je krijgt meestal wel vieze vingers, maar
Marmeren is leuk en heel eenvoudig;
Druppelen, dompelen en klaar!!


Geschikt voor o.a. kunststof, glas, hout, metaal
en styropor en voor het marmeren van papier!

easy marble

Easy Marble van Marabu
Verkrijgbaar in 20 verschillende kleuren
potjes van 15ml voor 2,25euro
(Het is op Terpentine basis!)

Ik heb een paar kerstballen gemarmerd
en als ik dan toch aan het kliederen ben,
dan doe ik ook maar meteen wat papier kleuren…
dacht ik zo!
Altijd leuk voor achtergrond op kaarten!!!   
(Wat Ik ervan gemaakt heb, laat ik later nog wel zien!)

Voordat je begint;
Allereerst alles klaarleggen!
-De potjes met de kleuren die je wilt gebruiken
(heel goed schudden)
-Saté Prikkers, -keukenrol, -bescherming voor je tafel
-bakje met water (diep genoeg om hetgene
wat je wilt kleuren geheel onder water past)
en het bakje is niet meer schoon te krijgen.
-Wat je net gekleurd hebt moet daarna goed drogen
en mag geen ondergrond raken!
Op de foto’s verder naar boven kun je zien
hoe ik dat opgelost heb!

UITLEG!

Een paar druppels van verschillende kleuren
(Ikzelf kies er meestal 3) druppelen in je bakje met water.
dan met een saté prikker snel door de verf trekken
zodat het een beetje vermengd word.
Dan je kerstbal heel langzaam naar beneden duwen
Het lijkt of hij een beetje terug duwt, dus goed vasthouden
Ik hou de kerstbal vast aan z’n kroontje 
want die wil ik toch niet kleuren, dus ik kan ‘m daaraan
vast blijven houden, als de kerstbal zover onder
het water zit, dat je het kroontje bereikt hebt,
trek je de bal er in 1x keer, heel snel eruit.

En met andere voorwerpen werkt het eigenlijk
precies eender! Als je absoluut niet
tevreden bent over het eindresultaat?
Kun je het proces nogmaals herhalen!

Als je snel genoeg bent en er drijft nog genoeg
verf op het water? Dan zou je nog een
2de voorwerp door de verf kunnen halen, de verf
droogt snel op en dan krijg je klodders…
Restjes verf telkens verwijderen met een stukje papier
of met je saté prikker, in ieder geval zo min mogelijk verf achterlaten voordat je de volgende kleuren erin druppelt!

Er staat op de verpakking dat het sneldrogend is
maar mijn ervaring is dat het toch wel iets langer duurt;
Het is wel droog genoeg om het aan te raken
maar het is nog niet helemaal uitgehard,
dus ik laat het persoonlijk altijd liggen/hangen
tot de volgende dag, voordat ik ermee verder ga!!!
 

    Groetjes en heel veel Knutselplezier!!!

8 opmerkingen:

  1. Dat blijft ook altijd leuk om te doen. Ik heb ook al heel lang niet meer gemarmerd!!
    Krijg meteen zin om er ook nog eens mee te beginnen!!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een ontzettend leuk idee, ik krijg meteen zin om zelf ook aan de slag te gaan. Maar ik moet eerst nog wat andere zaken afhandelen, waaronder de kerstkaarten. Je kerstballen zijn ontzettend leuk geworden, hoe kom je erop om die ook te marmeren?
    Groetjes van Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Kim
    Als je papier marmert kun je die gebruiken voor je kerstkaarten!
    Ik had doffe witte kerstballen gekocht om die zelf te beplakken met poezieplaatjes en glitter, maar dan blijft de rest van de bal nog steeds dof wit...dus vandaar dat ik opeens deze ingeving had!
    de ballen worden na droging nog beplakt met die poezieplaatjes...in de hoop dat ze mooi genoeg worden voor in mijn boom!!!
    geen idee, dus maar gewoon uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Thea
    welke materialen deed jij veel marmeren?
    en waar gebruikte je dat voor?
    Ik vind het altijd leuk om ideeën van anderen te horen/zien?!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat super Anna,dit is leuk,haha ik vind bijna alles leuk hoor,maar dit kende ik nog niet,ow jee nu moet ik Bart gaan vertellen dat ik ernog een hobby bij krijg,volgens mij is dit wel verslavend haha,gaaf op de kerstballen en op het papier,ga ook maar is op zoek naar de potjes,fijne dag,groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Blijft de verf zomaar op de ballen zitten of moet je er eerst een laag papier maché over doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo anoniempje
    het is een dun laagje verf wat op de meeste ondergronden blijft plakken!
    dus geen laagje papier mache nodig!!
    xxx Anna

    BeantwoordenVerwijderen