EEN BLOG VOL MET HANDIGE TIPS EN VELE IDEEËN OVER HANDWERKEN EN KNUTSELEN!!! .

TIMELESS TREASURES.....SIMPLE PLEASURES



~Rectificatie


Ik had een paar dagen geleden
een post geplaatst over handwerken waarbij
ik vermeld had dat het gehaakt was!
LEES HET HIER TERUG!
Ik kreeg hierover een reactie van
Corina van de Handwerktuin, zij zei

“Leuke foto's, maarre...
dat is niet gehaakt hoor, dat is frivolité!“

Dank je wel Corina!
Sorry dat ik het verkeerd vermeld heb…
maar ik heb in al mijn creatieve jaren
hier nog nooit van gehoord…
maar ikke zou ikke niet zijn om dit helemaal
uit te pluizen!!!
dus als jullie ook nog nooit van frivolité
hebben gehoord dan volgt hieronder tekst en uitleg
en ook kunnen jullie Corina vragen stellen,
zij weet er heel veel van;
Kijk maar eens op haar blog
http://handwerktuin.blogspot.com/

frivolité
Frivolité;
is een vorm van knopen maken met een spoeltje.

Komt uit de 18de eeuw of zelfs nog vroeger,
maar het verdween langzamerhand.
Pas omstreeks 1850 kwam het terug in de
belangstelling toen Mademoiselle Riego een
aantal leerboekjes schreef met ontwerpen.

corpino-frivolite

Op het einde van de 19de eeuw was het
Koningin Maria van Roemenië die als ervaren
frivolitékunstenares deze kantsoort
terug nieuw leven inblies. 

Uitleg over Frivolité heb ik op HIER gevonden
Ook de techniek word op deze pagina uitgelegd
zodat je zelf hiermee aan de slag kunt!

Klik op de foto’s voor de bron!

escargot-imitation-frivoli

3 opmerkingen:

  1. Had je er echt nooit van gehoord?? FOEI!! lol. Ik wel namelijk haha, echt hoor. Tis heel mooi en fijntjes :) Ach je bent nooit te oud om iets te leren toch.

    Liefs van Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou nou, goed opgepikt! Je hebt er prachtige foto's bij gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. da kende ik niet ! merci voor de uitleg !

    BeantwoordenVerwijderen