EEN BLOG VOL MET HANDIGE TIPS EN VELE IDEEËN OVER HANDWERKEN EN KNUTSELEN!!! .

TIMELESS TREASURES.....SIMPLE PLEASURES



~Zeep

sunlight
Zeep is een stof die wordt verkregen door een
chemische reactie tussen alkaliën en vet.
In het verleden werd dit gedaan door het vet
van varkens te mengen met een oplossing die verkregen
was door water door houtas te laten druppelen.
Omdat de sterkte hiervan nogal eens verschilde
was de kwaliteit van het zeep dikwijls niet al te best.

sunlight

Door contact met het water komen de zeepmoleculen
los die één water-oplosbaar uiteinde hebben,
en één vet oplosbaar uiteinde. Hierdoor is zeep
in staat een ‘brug’ te vormen tussen water en vet,
twee substanties die elkaar normaal gesproken afstoten.
Hierdoor is het mogelijk dat vet en vuil van de opperhuid
kunnen worden losgemaakt en worden weggespoeld
met het waswater. Vooral bij gebruik van warm
water is de ontvetting van de huid optimaal.

sunlightof8

Sunlight is een van de oudste merken van Unilever.
Het was William Lever die in 1884 het idee opvatte
om een goede huishoudzeep te verpakken,
het een populaire naam te geven en het te verkopen
tegen een eerlijke prijs. Zijn lijfspreuk was de volgende:
"Ik wil ervoor zorgen dat het overal proper is, dat vrouwen
minder werk hebben, ik wil gezondheid stimuleren en
mijn bijdrage leveren tot persoonlijke verzorging".

sunlight
William Lever koopt in 1887 het terrein waarop hij
Port Sunlight zal bouwen – een grote fabriek aan de
rivier de Mersey tegenover Liverpool, met een
speciaal dorp voor zijn arbeiders waarin de
huisvesting, de voorzieningen en ontspannings-
mogelijkheden aan hoge normen voldoen. 

sunlight-zeep-1920

In 1888 werd Sunlight zeep in België op de markt
gebracht. De verkoop liep de eerste jaren niet zo vlot,
maar dit veranderde op het ogenblik dat William Lever
startte met advertenties op muren en in kranten.
In 1905 werd een Sunlight fabriek gebouwd in
Vorst, op de huidige locatie van Unilever in België.
De vroegere productie-eenheid is ondertussen
omgebouwd tot bedrijfsrestaurant.

sunlight

In 1972 wordt de huishoudzeep van Sunlight
op de markt gebracht als witte Sunlight toiletzeep
met zijn typische zeepparfum. De Sunlight formule
is sindsdien ongewijzigd gebleven.
In de jaren '80 werden vloeibare handzeep, douchegel
en badschuim toegevoegd aan het gamma. 
 sunlight 

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk zo'n stukje geschiedenis over zeep! En mooie plaatjes erbij. Ik ben dol op een heerlijk geurend stuk zeep. Mijn kast ligt er vol mee!
    Groetjes,
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat boeiend dit zeg,helaas mag ik geen zeep gebruiken,ik heb een hele droge huid en een allergie waar ik 2 maal daags jeukremmers voor inneem en de prentjes zijn wauwwww,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Joke
    Ik gebruik ook geen zeep...maar gewoon om het te maken is heel erg leuk en dan ergens decoreren...alleen al die geur in huis...heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen